mandag den 28. juni 2010

Gode råd #1

I januar fik vi risengrød en travl aften. Grøden havde stået i 3 timer under dynen og passet sig selv og inden da havde den stået på komfuret. Grundet manglende opmærksomhed valgte den at brænde sig godt og grundtig fast i bunden! Dengang stilte jeg den i blød i kogende vand, men den var stadig ikke til at gøre ren. Den blev derfor gemt væk i bryggerset. . . . .

I lørdags fandt vi den derude da vi skulle rykke rundt på vandforsyningen og den var stadig lige så brændt. Jeg kom i tanke om at jeg i en bog/blad havde læst noget om eddike skulle kunne opløse det.

Så jeg dækkede bunden med eddike og fyldte lidt kogende vand oveni og lod den passe sig selv i en time. Herefter var den lige til at gøre ren med en skuresvamp! FANTASTISK - og rådet er hermed givet videre...

4 kommentarer:

  1. Sikke et fint råd - det var slet ikke klar over, at man kunne gøre! Her kender vi også til, at maden brænder fast, hvis man ikke har husket at røre i gryden :-)

    SvarSlet
  2. Ja eddike er en rigtig god ting. Vores datter har en hvid vask fra Ikea, vistnok porcelæn, den giver hun en tur med eddike på en svamp og så er den som ny igen. Eddike kan bruges til utrolig mange ting og er vistnok ret uskadelig for miljøet.

    SvarSlet
  3. Jep. Jeg har lige brugt det i vores øggekoger også. Bunden var blevet lidt brun og klam, men eddike i den - vente 10 minutter og vupti - lige til at tørre af. Det er rigtig dejligt! :D

    SvarSlet
  4. Dejligt råd! :)
    Man kan også bruge Natron, hvis noget er brændt på og sidder godt fast i gryden.

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget