onsdag den 19. maj 2010

Tjubanger (Krudtugler & Kanelsnegle)

Tjubanger -24 stk.

50 g. smør
6 dl mælk
50 g. gær
1 kg. hvedemel
2 tsk salt
2 tsk sukker
24 pølsehornspølser (jeg brugte 10 små kyllingepølser og 7 hele hotdogspølser, som blev delt)

Smelt smørret i en gryde og hæld det over i en skål, tilsæt mælken og rør gæren ud i blandingen. Kom de øvrige ingredienser i.

Ælt dejen godt og stil den til hævning i ca. 30 min. tildækket af et fugtigt viskestykke.

Del dejen i 24 boller og rul hver bolle ud til en slange på tykkelse med en pegefinger. Rul slangen som en spiral om den midterste 2/3 af pølsen (ligesom et snobrød). Snit et lille kryds i hver ende af pølsen (ca. 1 cm. dybt). Sørg for at snittet går helt igennem pølsen, så der dannes 4 strittende ender.

Pensl enderne med lidt oliven olie for at gøre dem lækkert sprøde inde i ovnen. Anbring pølsebrødene på en bageplade beklædt med bagepapir.

Lad dem efterhæve ca. 15 min. Pensl med sammenpisket æg og bag tjubangerne midt i ovnen i ca. 15 min. ved 200 grader. Jeg dryssede halvdelen med sesam efter penslingen.

Næste gang de skal bages vil jeg prøve at komme revet gulerod i, da det vil gøre dem ekstra lækre tror jeg :)

5 kommentarer:

  1. Uhm, der ser da bar lidt vildt gode og rigtigt fine ud!
    De skal bages til madpakken næste uge, hvis jeg kan finde nogle ordenlige pølser...

    SvarSlet
  2. De smagte også vildt godt :) Ang. pølser: I fakta har de nogle som bare hedder pølsehornspølser - 10 stk. for 10/12 kr. Og i Lidl fandt jeg 10 stk. små kyllingepølser til 10 kr. :) Og de var rigtig gode...

    SvarSlet
  3. Uhm, hvor ser det lækkert ud, Maj-Britt ;-) Det er alt for sjældendt, vi tager os sammen til at bage her.

    SvarSlet
  4. Jeg har lidt pølse-traumer, så de skal være af VIRKELIGT god kvalitet for at komme i min mave:)
    De her pølle-horn ser bar umanerligt gode ud!

    SvarSlet
  5. Uh de ser godt nok lækre ud... det tror jeg at jeg vil prøve en dag :)

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget