onsdag den 5. maj 2010

Budgetplanlægning og undren....

Efter at have set utallige afsnit af Luxusfælden her på det sidste (tror måske TV3 er ved at genudsende dem?), besluttede jeg mig igår for at lave vores budget i Excel.

Nu har vi så et flot dokument hvor man kan se vores indtægter og udgifter hver måned! Vi havde godt nok et i forvejen, som vi lavede sammen med banken, da vi købte hus, men det er ret forældret (købt/solgt biler, fået hund, Tommi er i værnepligt, osv.), så nu har vi et, som jeg opdatere flere gange i måneden!

Jeg er forresten lidt forbløffet over hvor smart Excel altså er (jeg er sproglig student, så har aldrig rigtig brugt det udover i folkeskolen....)! Med hjælp fra Tommi sparede jeg lige en masse bøvl med lommeregner og vidste I godt at hvis man skriver Januar i et felt og så trækker i den, så skriver den automatisk resten af månederne ned? :)

Grunden til dette budgetplanlægning er egentlig ikke fordi vi er i pengenød (ikke mere end alle andre på vores alder tror jeg da) eller fordi vi ikke forstår hvor vores penge forsvinder hen (i modsætning til dem i Luxusfælden) - men fordi jeg er rædselsslagen for at Mette og Jan (Luxusfælden) skal svinge forbi en dag, og så vil jeg sku have orden i sagerne - ligesom jeg har alle vores lønsedler helt tilbage til dengang jeg som 14-årig arbejde i Legeshoppen og dengang Tommi var ansat som noget 'klargøringsdreng' hos den lokale bilforhandler!

Break...

Så til noget helt andet. I vores have vokser der en masse spændende ting frem - og da det er vores første forår i huset (vi flyttede i august 2009) er der en masse ting, som vi ikke aner hvad er. En af disse 'ting' er denne:
Jeg har simpelthen ingen idé om hvad det er for en blomst. Men gud hvor er den dog vokset hurtigt og den er begyndt at blive pæn! Nogle der har et bud på hvad dette er? Der er begyndt at vokse gule blomsterhoveder ud oppe foroven - hvis det er nogen hjælp?

4 kommentarer:

  1. Jeg synes, det er klogt, at I laver et budget, så det er tydeligt at se, hvad man bruger sin penge til.
    Kan din plante være digitalis? De har lange, smalle blade, men det er nemmere at svare dig, når man kan se en blomst.

    SvarSlet
  2. Nemlig! Og vi kan holde øje med hvor meget vi bruger på de forskellige ting, såsom el, vand, osv. Det er jo ikke altid man holder øje når det hele bare kører over PBS.
    Jeg har googlet Digitalis og umiddelbart kunne det godt ligne den, ser det ud til :) Tak for hjælpen.

    SvarSlet
  3. Jeg tror det er en gul kejserkrone [fritillaria imperialis] :)

    SvarSlet
  4. Griselinen: Altså den passer meget godt med højden og farven :) Men synes min har flere blade.. Hi hi... Tror Madamen har ret at man skal vente til der er kommet blomst på den :)

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget