tirsdag den 27. april 2010

Forberedelser

til både eksamen og til at have min hvede-debut på torsdag! Nemlig ja - i år skal jeg dælme prøve selv at bage dem! Tommi kommer hjem torsdag eftermiddag, men fra 15-20.30 er jeg på arbejde, så jeg tænker at jeg bager dem om formiddagen og så må de lunes om aftenen. Opskriften jeg har udvalgt kom til mig i en mail idag fra www.denstorebagedag.dk og lyder sådan, hvilket jo lyder overskueligt!

Farmors hveder
Ingredienser - 12-16 stk.

125 g smør
6 dl mælk
3 spsk sukker
1 stor spsk kardemomme
2 tsk salt
50 g gær
100
g kartoffelmel
ca. 1 kg hvedemel
2 æggehvider
2 æggeblommer med lidt
vand til at pensle med

Opskrift og billede er venligst udlånt af
Pernille Sif Orellana

Fremgangsmåde
Smelt smørret og tilsæt mælk,
sukker, kardemomme og salt. Rør gæren ud i blandingen, og tilsæt kartoffelmel,
halvdelen af hvedemelet og æggehviderne. Rør godt sammen.

Tilsæt resten
af melet, og ælt dejen godt. Stil den til hævning et lunt sted i ca. 45 minutter
med et fugtigt klæde over.

Tænd ovnen på 200 grader. Form ca. 12-16
boller og anbring dem side om side i et ildfast fad eller en lille bradepande
beklædt med bagepapir. De skal stå tæt, så de vokser sammen under bagningen.
Stil fadet/bradepanden ovenpå en stor gryde, der er bragt i kog, og damp
hvederne, mens vandet simrer, og dampen smyger sig op om fadet i 15 minutter.

Pensl derefter hvederne med de sammenrørte æggeblommer og vand, og sæt
dem i ovnen på nederste rille i ca. 20 minutter.

Server hvederne lune
eller lad dem afkøle og put dem i en lufttæt plasticpose til senere brug. De
smager skønt, halverede og ristet sprøde og gyldne i en knaldvarm ovn eller på
brødristeren.

Tip
Bemærk den flotte glans, hvederne har på billedet.
Den opnås ved at pensle bollerne med æggeblommer blandet op med lidt vand. Samme
effekt kan naturligvis også fås på alt muligt andet bagværk.


Så det køber jeg lige ind til imorgen, når jeg alligevel er på arbejde.

Fredag står dagen på Korskromarked med Tommi samt mine forældre - håber jeg kan finde en tallerkenrække, som jeg kan hænge op i udestuen. Idéen er tyvstjålet på jubii-debatten, hvor jeg så et børneværelse hvor barnet havde en tallerkenrække hængende som bogreol, hvor bøgerne stod så fint!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget